Hjem » Teknologi » Nei, jeg trenger ikke nettbrett til alle(enda)

Nei, jeg trenger ikke nettbrett til alle(enda)

Etter årets Londontur med Nped til BETT, sitter jeg igjen med en følelse av at enkelte mener at nettbrett til alle er løsningen på (nesten) alle verdens problemer. Min erfaringer er at det går fint an å bruke nettbrett på andre måter. Kanskje er jeg ikke helt med, men det får nå bare være.

Jeg har i perioder sneket til meg nettbrettene vi har på skolen, til ulik bruk i klasserommet. Vi har ikke så veldig mange, men jeg har klart meg bra når jeg har får tak i et lite utvalg og har et godt gjennomtenkt opplegg.

En – til – en undervisning

Har noen enkeltelever som jeg følger noen timer. Har tatt nettbrettet med som en inspirasjonskilde, og noen ganger bruker jeg den sammen med eleven. Det kan være spesifikke ting som skal øves på eller dokumenteres. Andre ganger setter jeg eleven(e) i et hjørne sammen med nettbrettet når vi er ferdig og jeg skal arbeide videre med neste mann. Da er jeg aldri lengre borte enn noen sekunder dersom de skulle trenge hjelp. Mange av disse elevene trenger mange repetisjoner av enkle oppgaver for å oppleve mestring, og hva er vel morsommere og tryggere enn å gjøre det på et nettbrett tett på læreren?

Stasjonsundervisning

Kjapp oppstart, enkle og engasjerende er stikkord for nettbrettene. Har brukt dem på stasjoner med stort hell. 10 minutter på hver stasjon, med klar instruksjon på hva som skal gjøres på hvilket program. En stasjon med nettbrett der tema gjerne blir drilloppgaver fungerer fint.

Arbeidsprogram

Legg opp til en aktivitet på arbeidsprogrammet der nettbrettene skal brukes. Finn en enkelt og selvinstruerende app og aktiver klokken på nettbrettet til å stenge av programmet. Sett den på ønsket tid og trykk start når elevene får nettbrettet. Når tiden er utløpt, så avsluttes programmet.

Tilfeldig

Når tema og mål for timen er gjennomgått og elevene i gang med arbeidsoppgavene sine, send nettbrettene på tur. La elevene få holde på en og en eller to og to i et gitt antall minutter før de sender dem videre. Klokkene fungerer greit her også. Om elevene sitter to og to, må de dele på turen og får god sosial trening.

Belønning/den flinke

Elever som jobber godt eller har et nivå som er høyere enn forventet kan bruke nettbrettet til noenlunde styrt aktivitet innenfor emner som er relativt lette å finne apper til eller som er relativt selvinstruerende. Kan ta med nettbrettet med seg inn i kroken eller et annet sted slik at de ikke forstyrrer andre. Har også benyttet dette i par, med ganske gode resultater.

Skulle gjerne hatt flere nettbrett , men man tager hva man haver, og bruker det til det kan brukes til.

Legg igjen en kommentar

