Hjem » IKT kompetanse » Temple Run til inspirasjon i skriveundervisningen

Temple Run til inspirasjon i skriveundervisningen

I 4.klasse ved Grinde skule skal de i gang med å skrive fortellinger; fortellinger med innledning, hoveddel og avslutning. I et forsøk på å gi alle elevene et rikt og spennende grunnlag for å skrive en fortelling, har vi prøvd å tenke litt annerledes. Har erfaring med å bruke bilder og bildebøker som inspirasjon til slike tema, men ville prøve noe annet denne gangen.

Skjermbilde fra Temple Run

Valget falt på Temple Run. Temple Run er et spill for håndholdte enheter som går ut på at hovedpersonen som har stjålet et ikon fra tempelet må løpe fra gale apekatter, samtidig som han samler poeng. En blanding av skattejakt og actioneventyr, der spillfunksjonene er meget lette. Dra til høyre, dra til venstre, opp for å hoppe, ned for å skli og tilt enheten for å få tak i myntene som ligger langs kanten. Enkelt og greit. Likevel er spillet engasjerende og kan gi inspirasjon til videre skrivearbeid. For de fantasiløse kan dette gi næring til å komme med ideer i førskriveprosessen. Spill på nettbrett i en time blir uansett sett på som bonus 🙂

Opplegget er delt i fire deler, der den siste delen er tidsmessig lenger enn de tre første, da det tar lengre tid å skrive hele fortellingen. På forhånd har de gjennomgått oppbygging av fortellinger.

Første økt: Elevene introduseres til opplegget og spillet. De arbeider sammen to og to, og spiller fem minutter hver. Deretter presenteres en rekke spørsmål som brukes for å skildre og skape karakteren. Plasseres i et tankekart.

Andre økt: Elevene arbeider sammen to og to, og spiller fem minutter hver. Deretter presenteres en rekke spørsmål som brukes for å skildre og skape miljøet. Plasseres i et tankekart.

Tredje økt: Elevene arbeider sammen to og to, og spiller fem minutter hver. Deretter presenteres en rekke spørsmål som brukes for å skape historien. Plassere i et tankekart eller på en tidslinje. Avgrenses i innledning, hoveddel og avslutning.

Elevenes umiddelbare tilbakemelding, var at dette var kjekt og annerledes. Tankekartene viser at elevene blir lettere inspirert, for det å spille blir både visuelt og konkret. Samtidig blir innholdet i tankekartene veldig ulike, og det blir spennende å lese fortellingene når de blir ferdig.

This slideshow requires JavaScript.

Første utkast til undervisningsopplegget kan dere laste ned her: Bruk av Temple Run i skriveundervisningen

 

Advertisements

1 kommentar

  1. […] med at 6.klasse ved Grinde skule også skal prøve undervisningsopplegget der vi prøver ut Temple Run som inspirasjon for skriving av fortellinger, har jeg i samarbeide med lærerne som var med første gang oppdatert opplegget. Vi har utvidet […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: