Hjem » IKT kompetanse » #Bett2015 med NPED – dag 3

#Bett2015 med NPED – dag 3

Det var knyttet spenning til presentasjonen av Horizon 2015 rapporten for teknologien i skandinaviske skoler som ble sluppet i forbindelse med Scandinavian Session at BETT. Mye folk tilstede, og Horizon presenterte trender, utfordringer og teknologi på en forståelig og klar måte. Lenge siden jeg har fulgt så godt med under presentasjon av en slik type rapport. En deler alt i tre deler. Trender i kort, middels og lang gjennomføringsperiode , utfordringer i lett, middels og vanskelig å gjennomføre og teknologi i nær, mellom og fjern tid. Hyggelig å se at mange av de tanker og ideer jeg har arbeidet med det siste året, blir bekreftet i rapporten.

Aktiv læring gjennom digitalt aktive og produserende elever blir viktig, og dette krever endringer både for lærerens rolle, innholdet i undervisningen og læreplaner, vurderingsmetoder, tilgang på teknologi og gode innholdstjenester. En grundigere gjennomgang av rapporten skal jeg ta når jeg kommer hjem til litt mer stabilt nettverk. Les EvaBras tanker og kommentarer på rapporten her.

Hadde dessverre ikke mulighet til å se alle elevinnslagene, noe jeg angrer litt på i etterkant, men en avtale er en avtale.

Fikk være med Promethean på en Classflow session, hvor Classflow raskt ble presentert. Deretter fikk vi presentert nyheter i Classflow i tiden framover, samt andre nyheter fra Promethean. Blir spennende å se deres nye interaktive whiteboard vegg…… hvor en kan dele vegen opp i flere deler hvor elevene kan arbeide uavhengig. Fikk også diskutert mulightene for asynkron presentasjon av slides, spesielt med tanke på flipped learning i ClassFlow tjenesten.

Ble også tid til et par timers spankulering rundt på messen. Fortsatt mange skjermer og interaktive tavler og projektorer av varierende kvalitet, men ser klart en endring mot at de også begynner å ha fokus blant annet innhold, planlegging-, respons- og samhandlingsverktøy. Google hadde stort fokus på Google apps for Education, Microsoft på OneNote, Minecraft og Project Spark og Lego på nye undervisningsopplegg knyttet til StoryTeller og MoreToMaths.

Spennende å se mange som hadde fokus på innføring av det nye Computing pensumet i engelsk skole. Flere som tok utgangspunkt i Raspberry Pi og variasjonene i dette var ganske imponerende. Andre hadde en merkeligere tilnærming, f.eks noen små «biler» som trengte en iPod eller iPhone for å kunne motta kommandoene enten ved å trykke direkte på iPoden/iPhonen på bilen, eller fjernstyre fra enda en iPod/iPhone… Så direkte merkelig, og unektelig dyrt ut. Et annet sted var det baller en kunne programmere som…….???? rullet rundt? Rising Star presenterte hefter med ferdige undervisningsopplegg, time for time, som skulle dekke pensum. Disse inneholdt mange gode og lett forståelig opplegg, som kan være med på å senke terskelen for hvem som tør/kan undervise i Computing.

Kvelden ble avsluttet sammen med EdTech Norge, hvor norske EdTech bedrifter hadde korte presentasjoner hvor de viste fram sine produkter. Interactive Norway viste fram en ny presentasjonstjeneste fra Prowise, Presenter, som skal prøves ut ved ledig tid. Denne er på norsk (ihvertfall nesten ferdig oversatt) og er gratis.

Ingen bilder i dag, da nettverket på hotellet ikke lar meg laste dem opp i WordPress. De kommer senere.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: