Hjem » IKT kompetanse » Wow – WALL-E

Wow – WALL-E

Denne uken har vi avsluttet Wall-E prosjektet ved Grinde skule. Wall-E er et tverrfaglig prosjektet der vi har tatt utgangspunkt i filmen og spillet Wall-E, og knyttet en rekke spennende læringsaktiviteter til dette. I utgangspunktet hadde vi en et stort antall potensielle læringsaktiviteter, og har plukket fra disse aktivitetene underveis. De to kontaktlærerne i gruppen har hatt ansvaret for gjennomføringen, og har dermed også valgt aktiviteter.

By Disney-Pixar

Prosjektet startet med at elevene fikk se filmen Wall-E, og har vart i om lag fire uker. Tidsbruken per uke har vært noe variabelt, men de fleste norsk, naturfag/samfunnsfag og kunst og håndverks timer har blitt brukt. Det har vært stort engasjement, med et bredt fokus på grunnleggende ferdigheter i både lesing, skriving, regning og digitalt. Jeg har vært med to timer hver torsdag, og hvilken opplevelse det har vært å være tilstede 2 timer i uken med denne gjengen.

 

Spill i klasserommet har vi testet tidligere med denne gjengen, og det har fungert veldig fint å bruke spill som inspirasjon og motivator for å trigge engasjementet og som grunnlag for å arbeide videre ulike tema. Spill er en del av elevenes daglige digitale hverdag, og det er for dumt å utnytte deres erfaringer og ferdigheter på området. Selv om spillet Wall-E ikke er verdens beste (typisk spin-off) fungerer det greit sammen med filmen for å skape engasjement.

Læringsutbytte
Regning – robotprogrammering inneholder mye matematikk, og det har vært stort fokus på desimaltall, vinkler og måling i centimeter og meter. Spesielt forståelse for at det finnes tall mellom 0 og 1 (noe ikke alle skjønner), og mellom 0,4 og 0,5 har vært viktig.

Lesing – Roboten Mathilda, av Philip Newth, har blir rotet fram, børstet støv av og brukt som leselekse. Mange av de framtidsutsiktene med rullefortau og videovegger har  mer eller mindre slått til, og spekket med humor har dette vært en leselekse både barn og voksne har kost seg med. I tillegg har det blitt benyttet mange artikler fra nysgjerrigper.no til både leseforståing og læringssamtaler.

Kunst og håndverk – elevene tok med seg non-value «byggesteiner» hjemmefra, og bygget sin egen robot. Fokus på gjenbruk og kunst i samme oppgave. Bilder er tatt av alle robotene, og prosessen blir dokumentert i veggaviser og Photo Story.

Verdensrommet – er ganske imponert over elevenes kunnskap og engasjement når det gjelder verdensrommet. I tillegg til imponerende faktakunnskaper om planetene, diskuterer de prosjektet «Mars One» om å sende folk med enveisbillett til Mars, roboten Curiosity Rover som kjører rundt på Mars og samler inn prøver som om det skulle være siste episode av en eller annen barnetvserie.

Skriving – elevene har skrevet loggbøker fra ukene vi har holdt på med prosjektet. I tillegg har de skrevet dagbøker sett fra Wall-Es øyne og tekster om hvordan de ser for at framtiden kommer til å se ut. Fagtekster om verdensrommet har de også skrevet.

Programmering – vi var så heldig at vi fikk låne 5 LEGO Mindstorms NXT roboter fra Frakkagjerd Barneskole Teknolab. Disse har ungene lært å programmere til å kjøre diverse baner og benytte ultralydssensor. Artig å se hvor raskt enkelte tar slike oppgaver.

Miljøvern og gjenbruk – elevene har arbeidet med å dokumentere hvor mye som kastes hjemme over en periode. Avfallspyramiden.no har blitt brukt både på skolen og som lekse. Mye god informasjon og mange gode oppgaver på denne siden. Ungene ble så bevisste at det ble kommentert i klasserommet da en elev ville kaste en eplebit som falt på gulvet i bosset…..

IKT – ferdigheter – elevene har skrevet tekstene på data. Denne gjengen begynner å bli meget dyktige på tekstbehandling, og de utvider ferdighetene raskt. De har dokumentert alt de har gjort ved å ta bilder og filme. Alle bildene som er tatt har de sortert i mapper som beskriver aktiviteten slik at det er lett å finne fram til dem, når de har laget postere, logger og Photo Story. Photo Story brukte jeg 3 minutter å vise dem, før de satte i gang. Da jeg kikket inn litt senere, hadde de allerede tatt i bruk funksjoner i programmet jeg ikke viste om… En annen lærer som kikket innom, ønsket å låne noen av dem til sin egen 6.klasse for å drive opplæring.

Virtual Reality – prosjektet toppet seg da vi fikk låne Oculus Rift VR briller av IKT senteret. Titans of Space, en reise rundt i verdensrommet, har alle elevene fått oppleve minst en gang. Og det gikk ikke mange timene før de andre elevene på skolen (og naboskolene) hadde fått nyss om dette. Flere foreldre har også blitt fortalt om brillene hjemme, og jeg tror de står på en del ønskelister i tiden framover…..

Sosiale ferdigheter – elevene har arbeidet mye i par. Både i forbindelse med robotbygging i kunst og håndverk, og i forbindelse med programmeringen. Pair-programming fungerer fint, og når elevene er vant til det og klar over hvordan det fungerer, har det også en stor sosial gevinst. Demokrati og respekt trenes godt i slike settinger.

Prosjektet har vært kjekt å gjennomføre med mange spennende elementer. Samtidig har vi dekket mange kompetansemål og det har vært stort engasjement, både blant de voksne og elever. Mange gode tilbakemeldinger fra elever og foreldre.

 

Advertisements

1 kommentar

  1. […] I mars avsluttet vi Wall-E prosjektet ved Grinde. Vi tok utgangspunkt i filmen Wall-E og koblet på spillet, gikk videre med romfart og verdensrommet, Lego-Mindstormsroboter og miljøvern. Kanskje noe av det artigste jeg noensinne har holdt på med i et klasserom. Temabasert undervisning på sitt beste. Les mer om Wall-E her og her […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: