Hjem » Koding » Spill og koding skolen i 2015 – spillkveld Nordahl Grieg vgs

Spill og koding skolen i 2015 – spillkveld Nordahl Grieg vgs

Konferansen spill og koding i skolen 2015 starter tirsdag 27.oktober i Bergen, men i kveld arrangerte Nordahl Grieg vgs en spillkveld som oppvarming til konferansen. Skolen har egen spillklubb, og disse viste fram litt av det de holdt på med, samt at det ble funnet fram en rekke tradisjonelle brettspill og en del retrospill som f.eks Super Mario.

Artig var det når de demonstrerte «Keep talking and nobody explodes«, et spill hvor spillerne, som satt på ulike steder skulle hjelpe hverandre til å desarmere bomben ved å kommunisere og fortelle hverandre hva de så og koble det med det som står i manualen. Imponerende nivå på flere av de som deltok.

Vi fikk en flott introduksjon til e-sport av Kristoffer Marthinsen, kjent som Targa i Starcraft verden. Han er en pensjonert gamer som har levd av det å spille Starcraft i flere år. Spillindustrien og e-sport bransjen er blitt stor, og gode spillere innen de største spillene kan tjene gode penger som profesjonelle gamere. Bransjen er blitt mer og mer profesjonell de siste årene, og de største lagene har både investorer og sponsorer som betaler for trenere, kokker, fysioterapeuter og analytikere som hjelper til med å analysere motstanderlagene.

Gamere på høyt nivå driver med mye analysearbeid av eget og motstandernes strategi som forberedelser til større konkurranser. Dette er kanskje den største forskjellen fra det å ha spill som hobby, kontra det å ha det som jobb. Samtidig kan motivasjonen bli tung siden det er blitt plikt, og gleden ved å spille forsvinner.  Det å reise rundt som gamer har gitt mange flotte opplevelser. En får se steder folk vanligvis ikke reiser til og oppleve kulturer en kanskje ikke hadde fått opplevd.

Kristoffer mente det finnes elementer en kan lære av gaming. Ved siden av kulturer,  er det mye rundt media en må lære å forholde seg til. Analyser er viktig for å kunne kopiere andre spillere og forbedre deres spill. Alle gode spillere har en plan over det de foretar seg i kampene. Når en plan ikke kan fullføres, må en velge mellom å improvisere eller skifte plan. En må evne å adoptere alle situasjoner til egne planer og erfaringer.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: