Hjem » IKT kompetanse » Noen tanker etter en høst med koding

Noen tanker etter en høst med koding

Vi nærmer oss slutten av høstsemesteret, og denne uken hadde vi også vår siste time med Scratch på denne siden av jul. Vi skal tilbake til Scratch senere, men akkurat nå er det tid for spilldesign i Sploder. Vi har hatt 7 uker, dvs 7 timer, der vi har jobbet med Scratch i klassen, og det er kanskje på tide å oppsummere litt, og gjøre seg opp noen meninger om hvordan ting har fungert. Perioden ble avsluttet med fritt valg av oppgaver, og halvparten fant fram oppskrifter fra Kodeklubben og den andre halvparten kastet seg i gang med egne spill. Forskeren fra Høgskolen i Bergen, var mektig imponert over det han så i klasserommet.

  1. Koding motiverer elevene
    De fleste elevene mine er enige om at torsdagen er ukens høydepunkt. De er tidlig ferdig, og de har musikk, koding og matematikk på timeplanen. Når jeg henter fram dagsplanen torsdag morgen, høres det et par «Yes» rundt omkring i klasserommet. De gleder seg til timen med koding, og det er vanskelig å få dem til å avslutte når det er på tide å spise… Langt over halvparten av elevene har også brukt Scratch hjemme på fritiden, og jeg følte det toppet seg da fikk en melding av en elev kl 22.45 en fredagskveld om at han var ferdig med et spill 🙂
  2. Koding lesing
    Vi har brukt Kodeklubben sine opplegg for Scratch, og for mange elever har det vært en utfordring og lærerik opplevelse å følge en steg for steg oppskrift. Her må de først lese en tekst og deretter tenke grundig gjennom det de skal gjøre før de gjør det. Har de gjort en feil, vil ikke koden fungere som forventet og de må lese gjennom både oppskrift og kode på nytt for å finne feilen.
  3. Koding er kommunikasjon og sosial trening
    Jeg har brukt «pair-programming» i enkelte av timene, og det krever at parene jeg setter sammen fungerer. Det har vært en solid utfordring for enkelte av elevene å gi slipp på kontrollen og slippe andre til. Men det kommer seg litt etter litt, og i løpet av året tror jeg dette kommer til å bli riktig så bra 🙂
  4. Koding er trening i problemløsning
    Etter introduksjonen til Scratch og gjennomføring av et par ferdige opplegg, har jeg gitt dem enkelte oppgaver for å trene problemløsningsferdighetene deres. Å tegne rektangler, kvadrater og trekanter er enkelt på papiret, men hvordan får vi det til med penn i Scratch?
  5. Koding er «steg – for – steg» arbeid
    For de som har kodet litt, kommer ikke det som en overraskelse at koding er «steg-for-steg» arbeid. Men når elever begynner å se sammenheng mellom oppgavene jeg gjennomgår på tavlen og koding, blir jeg satt ut. Både i forbindelse med brøkregning (på jakt etter fellesnevner) og oppgaver med regnerekkefølge var det flere elever som så sammenhengen. Blir spennende når vi kommer i gang med litt algebra i matematikken….
  6. Koding er kreativt
    Å tegne et kvadrat eller rektangel er ikke verdens mest spennende og kreative oppgave, men hva om vi legger til endring av farger, størrelse og tykkelse på streker. Hva om vi så legger til rotasjon og forskyvning? Jafsefisken er et tradisjonelt Scratch-opplegg. Hva om vi legger til ekstra fisker, dykkere, ubåter osv?
  7. Koding er å mestre
    Gleden en elev har når de har klart det de forventer, eller enda bedre når de får til mer enn de forventer, er ubeskrivelig. Hendene går rett i været og det hoppes på stolen…. Noen av elevene kunne blitt YouTube stjerner!
  8. Koding er å skape
    Jeg vil tro de aller fleste mennesker er stolte når de har skapt noe. Selv om de følger en oppskrift, som de aller fleste er i stand til å følge, er de stolte som haner når de ferdig og kan publisere det. Og de som agarioikke følger en oppskrift, og skaper fantastiske spill og programmer på en hånd, er enda stoltere. De har skapt noe selv, som andre mennesker kan se på og vurdere. Se f.eks. hva to av elevene klarte å gjøre ut av oppgaven «Lag din egen versjon av Agar.io«
  9. Koding er IKT kompetanse
    Det er interessant å se hvor mye IKT kompetanse som blir en del av kodetimene. Orientering på nettet, lage bokmerker, bilderedigering, filbehandling, nettvett osv. Jo mer kompliserte prosjektene har blitt, jo mer IKT kompetanse blir involvert.

I neste periode med Scratch vil jeg prøve å bruke koding som et spesifikk verktøy for å arbeide med geometri, før elevene skal lage et egendesignet spill som avslutningsoppgave.

 

Advertisements

3 Kommentarer

  1. Bra jobba av elever og lærer! Er dette 7. klasse?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: