Koding på nettbrett – noen alternativer

Mange skoler sverger til nettbrett i undervisningen, og en del tjenester fungerer ikke i nettleseren slik de gjør på PC. Men fortvil ikke. Det finnes en rekke apper som kan brukes, og disse går over et vidt spekter. Jeg har her valgt ut 10 av de appene jeg har prøvd, og kanskje noen av disse kan brukes til Kodetimen?

The Foos
Tilgjengelig for: Web / iOS / Android
foosThe Foos er en app som er laget for de aller yngste (6-8 år). Den har flotte og tydelige figurer, og en koder ved å dra ikoner til en skuffe. Etter hvert som en kommer lenger kan en endre egenskapen til ikonet og få nye bevegelser, en blir introdusert til løkker og får muligheten til å leke med dynamitt 🙂 Gjennom 44 oppgaver får elevene en god innføring i steg-for-steg tenkning, og muligheten for forenkling gjennom bruk av ulike bevegelser. Enkelte av oppgavene kan virke vanskelige, men kan løses på flere måter.

Kodable
Tilgjengelig for: Web / iOS / Android
kodableKodable er min favoritt når det gjelder apper for de aller minste(5 – 8 år), men den passer også godt for eldre elever. Denne gir en god innføring i steg-for-steg tenkning, med introduksjon av løkker og vilkår underveis. Enkelt grensesnitt, men det fenger likevel elevene og gir erfaringsmessig god læring. Oppgavene har fin progresjon, og elevene blir veldig entusiastiske når de arbeider med appen. God til begrepstrening og kommunikasjon dersom en passerer elevene i par. Lærere kan sette opp klasser i Kodable og følge elevenes progresjon.

Lightbot
Tilgjengelig for: Web / iOS / Android
lightbotLightbot er en app som finnes i mange varianter. Lightbot JR er gratis, og inne holder et begrenset antall oppgaver. I tillegg finnes en egen versjon designet for Kodetimen. Lightbot har et enkelt grensesnitt der en skal føre en robot gjennom ulike oppgaver. Antall oppgaver og kompleksitet varierer med hvilken versjon en har, men i hovedversjonen vil oppgavene føre elevene gjennom både steg-for-steg tenkning, løkker, prosedyrer og vilkår.

Beebot
Tilgjengelig for:  iOS
beebotRoboten BeeBot har vært veldig populær i de skolene jeg har sett den i bruk, men jeg har dessverre måttet holde meg til Bee-Bot appen. I appen skal du flytte en robot fra start til mål(blomsten), ved hjelp av steg-for-steg operasjoner. Den er glimrende å bruke for trening av begreper som fram, tilbake, venstre og høyre osv, men oppgavene blir fort vanskelige og enkelte elever kjører seg fast dersom de prøver å løse hele på en gang. Beebot finnes også i en variant, kalt BlueBot, der du skal navigere roboten fram til skatten på et kart.

Scratch Jr
Tilgjengelig for: iOS / Android
scratchjrScratchJr er en variant av Scratch for de yngre elevene. Den er lett å ta i bruk, men mangler en opplæringsfunksjon, slik mange av de andre appene har. Du finner en video og noen eksempelprosjekter, som er ment å gi inspirasjon og opplæring. Appen passer bra til animasjoner og historiefortelling, og har mange flotte figurer og bakgrunner(du kan også ta egne bilder som bakgrunn).

CargoBot
Tilgjengelig for: iOS
cargobotI denne CargoBot skal du flytte rundt på kasser, fra et sted til et annet. Oppgavene handler minst like mye om logikk og systematisk tenkning, som programmering, og mange elever finner appen veldig artig og konkurransepreget. Den er enkel i begynnelsen, men den blir fort vanskelig. Den gir muligheter for å lage prosedyrer og vilkår, noe som gir gode muligheter for å forstå disse ved hjelp av lek og spill.

Tynker
Tilgjengelig for: Web / iOS / Android
tynkerSystemet Tynker ble jeg første gang introdusert for gjennom eTwinning samarbeid. Den nettbaserte versjonen har mange varianter og muligheter, mens Tynker-appen har noe mer begrenset innhold. Den er delt opp i to, der en ene delen er spillbasert læring av programmering, mens den andre er et blokkbasert programmeringsverktøy. Det finnes flere læringsspill, men en må kjøpe tilgang i appen til de aller fleste, og vanskelighetsnivået er høyst varierende. De enkleste passer bra for de aller yngste, mens mange av de andre er mer komplisert. Programmeringsdelen er blokkbasert, og gir mange muligheter som vi også finner i f.eks Scratch og nettversjonen av Tynker. Det finnes flotte opplæringsøkter, figurene og bakgrunnene er grafiske veldig pene og lette og endre.

Daisy the Dino
Tilgjengelig for: iOS
daisyI denne appen kan elevene lære seg det mest grunnleggende en trenger for å kunne kode. Appen benytter et blokkbasert språk med relativt få operasjoner. En kan velge mellom oppgavemodus eller en modus hvor de kan kode på egenhånd.

 

Hopscotch
Tilgjengelig for: iOS
hopscotchHopscotch er kanskje den beste, og mest omfattende appen for koding på iPad. Ved hjelp av blokker og objekter kan en kode spill, animasjoner og andre mindre programmer. Det finnes både opplæringsvideoer, steg-for-steg guider og mange eksempler på hva som er mulig å lage tilgjengelig. F.eks tok det ikke mange minuttene å lage et Geometry Dash spill, ved hjelp av veiledning fra systemet.

KineScript
Tilgjengelig for: iOS
kinescriptKineScript er et nytt bekjentskap for meg, og finnes i flere varianter (les gratis/betalbar). Her velger en figurer og bakgrunner, og legger kode på dem. Kinescript bruker et blokkbasert programmeringsspråk, likt mange av de andre appene. Grensesnittet er litt forvirrende til å begynne med, men når du først skjønner at du kan utvide arbeidsflaten ved å flytte skjermen mot høyre, er det lett å komme i gang.

2 kommentarer om “Koding på nettbrett – noen alternativer

Legg til din

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

opp ↑